
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,329 |
PDF Download | 4,229,107 |
تلقی ابن سینا از معنای سلبی صفات واجب تعالی در مقایسه با اریوگنا | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 6, Volume 16, Issue 2 - Serial Number 32, August 1397, Pages 109-129 PDF (479.65 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2019.2493 | ||
Authors | ||
حسن عباسی حسین آبادی* 1; مستانه کاکایی2 | ||
1دانشیار گروه فلسفه دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
Receive Date: 09 June 2018, Revise Date: 31 May 2018, Accept Date: 20 August 2018 | ||
Abstract | ||
از نظر آریوگنا اسناد صفات به خداوند به معنایی که برای مخلوقات به کار میرود نادرست است، اما اسناد آنها به خداوند به معنایی فراتر از آنچه برای مخلوقات به کار میرود بدون اشکال است، زیرا خداوند از سویی علت مخلوقات است و صفات مخلوقات در نهایت از سوی خداوند است، و از سوی دیگر نسبت به آنها تعالی دارد. از آنجا که آریوگنا صفات را توأمان از خداوند سلب و اثبات میکند میتوان نظریۀ او را نظریۀ سلبیـایجابی دانست که سلب صفات در آن به دلیل برتری خداوند نسبت به مخلوقات است. نظریۀ ابنسینا نیز دربارۀ صفات خداوند نظریۀ سلبیـایجابی است. البته نگاه ابنسینا به سلب و ایجاب صفات متفاوت است. او معتقد است که خداوند واجد صفت وجود وجوب است و بقیه صفات خداوند به سلب یا اضافه باز میگردد. از نظر ابنسینا سلبی یا ایجابی بودن ظاهری صفات مهم نیست و تحلیل نشان میدهد که یک صفت سلبی ظاهری میتواند در واقع ایجابی باشد یا بالعکس. این تحقیق نشان میدهد که دیدگاه آریوگنا تعارضی با بیانناپذیری خداوند ندارد، اما دیدگاه ابنسینا در تعارض با این مسئله است. | ||
Keywords | ||
ابن سینا; اریوگنا; صفات سلبی; بیانناپذیری; صفات الهی | ||
References | ||
ابنسینا. 1375. الاشارات والتنبیهات مع شرح خواجه نصیرالدین طوسی وقطبالدین رازی. قم: البلاغه. ابنسینا. 1363. مبدأ والمعاد. به اهتمام عبدالله نورانی. مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مکگیل تهران. ابنسینا. 1418 ق. الهیات من کتاب الشفاء. آیتالله حسنزاده آملی. قم: مکتبه الاعلام الاسلامی. ابنسینا. 1379. التعلیقات. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. ابنسینا. 1390. الهیات از کتاب شفا. ویرایش و ترجمۀ ابراهیم دادجو. تهران: امیرکبیر. ابنسینا. 1364. النجاه من الغرق فی بحر الضلالات. مقدمه و تصحیح محمدتقی دانشپژوه. تهران: دانشگاه تهران. ابنسینا. 1371. المباحثات. محسن بیدارفر. قم: بیدار. افلوطین. 1361. مجموعه آثار. محمدحسن لطفی. ج. 2. تهران: خوارزمی. ایلخانی، محمد. 1382. تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس. تهران: سمت. ذبیحی، محمد. 1389. فلسفه مشاء با تکیه بر اهم آراء ابنسینا. تهران: سمت. مارنبن، جان (ویراستار). 1393.تاریخ فلسفۀ غرب: فلسفه قرون وسطی. ترجمۀ بهنام اکبری. تهران: حکمت و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران. Carabine, Deirdre. 1995. The Unknown God: Negative Theology in the Platonic Tradition: Plato to Eriugena. William B. Eerdmans Publishing Company. Carabine, Deirdre. 2000.Great medieval thinkers: John Scottus Eriugena. Oxford University Press. Copleston, Fredrick. 1985. A History of Philosophy. Vol. 2. Augustine to Scouts. Image Book. Erigena, Johannes Scotus. 1968. Iohannis Scotti Erivgenae Periphyseon. Book 1. Edited by Inglis Patrick Sheldon-Williams. Dublin Institute for Advanced Studies. Gersh, Stephen. 1978. From Iamblichus to Eriugena: an Investigation of the Prehistory and Evolution of the Pseudo-Dionysian tradition. Brill. Marenbon, John. 1998. Routledge History of Philosophy. Vol. 3. London and New York. Rutledge. Quinn, Patrick. 1996. Aquinas. Platonism and Knowledge of God. Avebury Series in Philosophy. | ||
Statistics Article View: 640 PDF Download: 445 |