
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,583,257 |
PDF Download | 5,342,690 |
بررسی معنای هستی- خداشناسی در اندیشه هایدگر متاخر | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 2, Volume 16, Issue 2 - Serial Number 32, August 1397, Pages 17-36 PDF (398.75 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2019.2483 | ||
Authors | ||
هانی اشرفی1; امیر مازیار* 2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه دین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران،ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه هنر دانشگاه هنر،تهران، ایران | ||
Receive Date: 02 February 2018, Revise Date: 21 April 2018, Accept Date: 30 April 2018 | ||
Abstract | ||
مارتین هایدگر در آثار متأخر خود تشریح میکند که متافیزیک به مثابه هستیـخداشناسی چگونه با توجه صرف به هستندگان آنها را از یک سو به جهت چیستی یا ذات مورد بررسی قرار میدهد و از سوی دیگر به جهت بودگی و قرار گرفتن در زنجیرۀ علّی ذیل برترین هستنده یا همان خداوند. وی با نگاه نقادانه به ساختار هستیـخداشناسی متافیزیک، بر آن است تا تبیین کند که رویکرد هستیـخداشناسانه هم سبب از دست رفتن فهم هستی شده و هم در نتیجۀ آن الوهیت را از جایگاه اصلی خود خارج کرده است. در این مقاله بر آنیم تا معنای هستیـخداشناسی را در تفکر هایدگر متأخر بررسی کنیم و بدین منظور در پی آن هستیم که چگونه متافیزیک نزد هایدگر از نگاه همدلانۀ هستیشناسی بنیادین به رویکرد انتقادی هستیـخداشناسی تغییر جایگاه پیدا کرد و آثار دورۀ گذار و دورۀ متأخر وی را بدین منظور مورد تأمل قرار میدهیم. در این مقاله با تبیین ساختار هستیـخداشناسانۀ متافیزیک از منظر هایدگر نشان خواهیم داد که چگونه هستی مغفول واقع شده سبب تولد الهیات متافیزیکی شده است. | ||
Keywords | ||
هستیـخداشناسی; متافیزیک; هایدگر متأخر; هستیشناسی بنیادین; تاریخمندی | ||
References | ||
هایدگر، مارتین. 1381. شاعران در زمانه عسرت به چه کار آیند؟. ترجمه عباس منوچهری. تهران: مولی. هایدگر، مارتین. 1383ـالف. درآمد متافیزیک چیست؟. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. هایدگر، مارتین. 1383ـب. متافیزیک چیست؟. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. هایدگر، مارتین. 1388. چه باشد آنچه خوانندش تفکر. ترجمه سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. هایدگر، مارتین. 1390. نیچه 2. ترجمه ایرج قانونی. تهران: آگه. یانگ، جولیان. 1392. هایدگر واپسین. ترجمه بهنام خداپناه. تهران: حکمت.
Heidegger, Martin. 1969. Identity and Difference. Translated by Joan Stambaugh. New York: Harper & Row Publishers. Heidegger, Martin. 1973. End of Philosophy. Translated by Joan Stambaugh. New York: Harper & Row Pubishers. Heidegger, Martin. 1982. Nietzsche. Translated by Frank A Capuzzi. Vol. 4. 4 vols. SanFrancisco: HarperSanFrancisco. Heidegger, Martin. 1985. Schelling’s Treatise on the Essence of Human Freedom. Translated by Joan Stambaugh. OHIO: OHIO University Press. Heidegger, Martin. 1997. Kant and the Problem of Metaphysics. Translated by Richards Taft. Bloomingtown: Indiana University Press. Heidegger, Martin. 1998a. Kant Thesis about Being. Translated by Ted E. Klein Jr. and William E. Pohl. Cambridge: Cambridge University Press. Heidegger, Martin. 1998b. On the Essence of Ground. Cambridge: Cambridge University Press. Heidegger, Martin. 1998c. On the Essence of Truth. Translated by John Sallis'. Cambridge: Cambridge University Press. Richardson, William J. 1963. Heidegger trough Phenomenology to Thought. New York: Fordham University Press. Thamson, Iain. 2000. Heidegger on Ontotheology. Technology and the Politics of Education: Cambridge. Wrathall, Mark. 2005. Heidegger and Unconcealment. Cambridge: Cambridge University Press. | ||
Statistics Article View: 960 PDF Download: 995 |