
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,394 |
Article View | 8,249,322 |
PDF Download | 4,245,537 |
هستیشناسی نیوتن و پیامدهای الهیاتی آن | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 8, Volume 16, Issue 1 - Serial Number 31, February 1397, Pages 151-172 PDF (663.96 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2018.2334 | ||
Authors | ||
مصطفی شعبانی* 1; ایرج نیک سرشت2; ابوالفضل کیاشمشکی3 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد فلسفۀ علم، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
2استادیار پژوهشکده تاریخ علم، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه علم، دانشگاه امیرکبیر، تهران، ایران | ||
Receive Date: 21 January 2018, Revise Date: 19 May 2018, Accept Date: 08 June 2018 | ||
Abstract | ||
جهان نیوتن شامل اتمهاست که با حرکت در فضای خالی پدیدههای طبیعی را ایجاد میکنند. نیرو عنصر مهم دیگری در جهان نیوتن است. نیوتن منکر این است که گرانش یکی از ویژگیهای ذاتی ماده است. این مسئله پایبندی نیوتن به برداشت سنتی جوهر را نشان میدهد. به علاوه این مسئله دلیلی برای اعتقاد به حضور همهجایی خدا فراهم میکند. مؤلفۀ مهم دیگر هستیشناسی نیوتن فضا و زمان است. نیوتن به فضا و زمان مطلق اعتقاد داشت. به علاوه معتقد بود خداست که با حضور همهجاییاش فضا و زمان را حفظ میکند. هر موجودی و از جمله خداوند، فقط در زمان و مکان وجود دارد و از آنجایی که فضا و زمان چارچوب کنش خداوند است، تأمل در طبیعت راهی برای شناخت خدا نیز هست. نیوتن معتقد بود که فلسفۀ طبیعی او در مقابل فلسفههای ماتریالیستی است و حضور طراحی هوشمند و کنش مدام او در جهان را نشان میدهد. این مقاله قصد دارد با بررسی آرای نیوتن در باب جهان مادی، فضا و زمان و خداوند، تصویر جامعی از هستیشناسی نیوتن ارائه کند. | ||
Keywords | ||
نیوتن; نیرو; ماده; فضا و زمان; خدا | ||
References | ||
برت، ادوین آرتور. 1378. مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین. ترجمۀ عبدالکریم سروش. تهران: علمی و فرهنگی. جانیاک، آندرو. 1392. نیوتن فیلسوف. ترجمۀ سعید جعفری. تهران: نیلوفر. ژیلسون، اتین. 1389. نقد تفکر فلسفی غرب. ترجمۀ احمد احمدی. تهران: سمت. وستفال، ریچارد. 1387. تکوین علم جدید. ترجمۀ عبدالحسین آذرنگ. تهران: نی. Brooke, John Hedley. 2014. Science and Religion. New York: Cambridge University Press. Brooke, John Hedley. 1996. Science and Religion: Some Historical Perspectives. Cambridge University Press. Descartes, Rene. 1985. Descartes: Selected Philosophical Writings. edited by John Cottingham, Robert Stoothoff, Dugald Murdoch, Anthony Kenny.Cambridge & New York: Cambridge University Press. Janiak, Andrew. 2007. “Newton and the Reality of Force.”Journal of the History ofPhilosophy 45(1) : 127-147. Janiak, Andrew. 2010. “Substance and Action in Descartes and Newton” The Monist 93(4) : 657-677. Koyre, Alexander. 1957. Closed World To The Infinite Universe. Baltimore: The Johns Hopkins Press. Leibniz, G. W., and Samuel Clarck. 2000. Leibniz and Clarke: Correspondence. edited by Roger Ariew. Indianapolis: Hackett Publishing Company. Mcguire, J. E. and Edward Slowik. 2012. “Newton’s Ontology of Omnipresence and Infinite Space.” chap. 9 in Oxford Studies in Early Modern Philosophy Volume VI, edited by Daniel Garber and Donald Rutherford. Oxford University Press. Newton, Issac. 1934. Sir Isaac Newton's Mathematical Principles Of Natural Philosophy And His System Of The World. edited by Florian Cajori. University of California Press. Newton, Issac. 2004. Isaac Newton: Philosophical Writings. edited by Andrew Janiak. New York: Cambridge University Press. Osler, Margaret. 2000. “Mechanical Philosophy.” in The History of Science and Religion in the Western Tradition: an Encyclopedia, edited by Gary B. Ferngern. New York: Garland Publishing. Shapiro, E, Alan. 2000. “Newton Optics and Atomisim.” in The Cambridge Companion To Newton, edited by Bernard Cohen and George E. Smith. New York: Cambridge University Press. Smith, George. E. 2004. “The methodology of the Principia.” in The Cambridge Companion To Newton, edited by Bernard Cohen and George E. Smith. New York: Cambridge University Press. Westfall, Richard. 1971. Force in Newton’s Physics.New York: Elsevier Pubhshing Company. | ||
Statistics Article View: 1,124 PDF Download: 522 |