
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,444 |
Article View | 8,509,632 |
PDF Download | 4,507,253 |
طراحی الگوی تبلیغی قرآنی در موضوع بازاریابی اجتماعی انفاق | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
Article 1, Volume 12, Issue 1, January 1397, Pages 5-48 PDF (543.87 K) | ||
Document Type: مقاله علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/smt.2018.2167 | ||
Authors | ||
سعید مسعودیپور* 1; بهروز قاسمی2; محمود محمدیان3 | ||
1دانش آموخته دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 01 November 2016, Accept Date: 21 December 2016 | ||
Abstract | ||
اگر چه خاستگاه بازاریابی در حوزه کسب و کار بوده است، اما توانمندی این ابزار در تاثیری گذاری بر رفتار انسان باعث شده است که در موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... از آن استفاده شود. به روشنی میتوان ملاحظه کرد که امروزه کاربست دانش بازاریابی در موضوعات غیرتجاری در بسیاری از کشورها گسترده و چشمگیر شده است. یکی از مهمترین این حوزهها، بازاریابی اجتماعی است که هدف آن ایجاد رفاه اجتماعی از طریق تاثیرگذاری بر رفتار انسانها برای حل مسائل اجتماعی است. از جمله مسائل اجتماعی که کم و بیش همه جوامع انسانی با آن درگیر هستند، موضوع فقر است. یکی از راهکارهایی که در مرحله درمان فقر در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار میگیرد، جلب کمکهای مردمی در قالب خیریههای دولتی یا غیردولتی است. اما مسئلهای که در این میان وجود دارد، محتوای تبلیغات اجتماعی برای جلب مشارکتهای مردمی است. با توجه به این که رفتار مالی در کمک کردن به دیگران در آموزههای دینی دارای بایستهها و نبایستههای مشخصی است و رفتاری که در این چارچوب قرار نگیرد، مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت، تبلیغات صورت گرفته باید مبتنی بر تشویق افراد در این چارچوب باشد. در این پژوهش با احصای 9 زنجیره آیات در قرآن که در مقام دعوت به انفاق هستند، تلاش شد تا الگوی محتوایی برای بازاریابی اجتماعی انفاق طراحی شود. مهمترین زنجیره در آیات 254 تا 274 سوره بقره قرار دارد که میتواند به عنوان الگویی برای ساخت تبلیغات اجتماعی در حوزه انفاق مورد استفاده قرار گیرد. تحلیل این الگوها، رهنمونهایی برای طراحی تبلیغات اجتماعی انفاق در موضوعاتی مانند زمینه چینی برای دعوت به انفاق، استفاده از جاذبهها، پرداختن به رفتار مطلوب و ... را فراهم کرده است. | ||
Keywords | ||
بازاریابی اجتماعی; انفاق; قرآن کریم; تبلیغات | ||
References | ||
قرآن کریم (ترجمه فولادوند) جوادی آملی، عبدالله (1386)، تسنیم، تفسیر قرآن کریم، ج12، قم: انتشارات اسراء. جوادی آملی، عبدالله (1389)، تسنیم، ج2، قم: انتشارات اسراء. حر عاملى، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آل البیت (:). راغب اصفهانى، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: صفوان عدنان داودى، بیروت: دارالعلم الدار الشامیه. سلزنیک، فیلیپ (1378)، «جامعهشناسی حقوق (2)»، ترجمه حبیبی مظاهری، مسعود، مجله کانون، سال چهل و سوم، دوره جدید، مرداد و شهریور، شماره 14، صص 147 تا 166). طالقانى، سید محمود (1362)، پرتوى از قرآن، چاپ چهارم، تهران: شرکت سهامى انتشار. طباطبایی، محمد حسین (1374)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. طبرسی، فضل بن حسن (1360)، ترجمه مجمع البیان فى تفسیر القرآن، تحقیق رضا ستود، تهران: انتشارات فراهانى. طیب، سیدعبدالحسین (1378)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام. فروزنده، ل؛ کوثری، س و فرقانی، ع (۱۳۸۹)، «ارائه راهبردهای ارتباطی از دیدگاه قرآن»، مدیریت فردا، شماره 9، صص ۷۷–۹۴. قرائتى، محسن (1383)، تفسیر نور، تهران: مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن. قرشى، سید علىاکبر (1371)، قاموس قرآن، تهران: دار الکتب الإسلامیه. کلینى، محمد بن یعقوب (1407ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیه . لسانی فشارکی، محمدعلی و مرادی زنجانی، حسین (1392)، روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، بیجا: بوستان قلم. لطیفی، میثم (1390)، «روششناسی راهبردهای تدبر در قرآن کریم: استقرایی از پژوهشهای میانرشتهای مدیریت اسلامی در دهه اخیر»، اندیشه مدیریت راهبردی، تهران، سال 5، شماره 10، پاییز و زمستان، صص 25-55. مجلسى، محمدباقر (1403ق)، بحارالأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی . محمدیان، محمود (1382)، مدیریت تبلیغات، بیجا: حروفیه. مصطفوى، حسن (1402ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: مرکز الکتاب للترجمه و النشر. مصلاییپور یزدی، عباس (1391)، تأثیرات اخلاقی انفاق در قرآن کریم و حدیث، کتاب مجموعه مقالات انفاق و کمکهای بینالمللی، گردآوری کاووس سیدامامی، تهران: دانشگاه امام صادق (7). مطهرى، مرتضى (1372)، عدل الهى، تهران: انتشارات صدرا. مطهری، مرتضی (1387)، آشنایی با قرآن (2)، تهران: انتشارات صدرا. مکارم شیرازى، ناصر و همکاران (1374)، تفسیر نمونه، بیجا: دار الکتب الإسلامیه. موسایی، میثم (1387)، «جایگاه انفاق و خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی آن (مطالعه موردی: شهر بهبهان)»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، شماره 30، صص 39 تا 67.
Andreasen, A. (1995), Marketing Social Change: Changing Behavior to Promote Health, Social Development, and the Environment, Jossey-Bass, San Francisco, CA.
Brennan Linda, Binney Wayne, (2010), Fear, guilt, and shame appeals in social marketing, Journal of Business Research 63, pp. 140-146.
De Pelsmacker, Patrick, Verolien Cauberghe, Nathalie Dens (2011), Fear appeal effectiveness for familiar and unfamiliar issues, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 171-191.
Donovan, Rob & Henley, Nadine. (2010), Principles and Practice of Social Marketing: An International Perspective. Cambridge University Press.
Gordon, R. (2012), Re-thinking and re-tooling the social marketing mix. Australasian Marketing Journal (AMJ), pp. 126-122, (2)20.
Gordon, R. (2013), Unlocking the potential of upstream social marketing. European Journal of Marketing, 47, 1547-1525.
Kotler, Philip, nancy r. lee (2008), Social marketing: influencing behaviors for good, - 3rd edition, sage.
Kotler, Philip and Gerald Zaltman (1971), Social Marketing: An Approach to Planned Social Change, Journal of Marketing, Vol. 35, No. 3 (Jul., 1971), pp. 3-12.
Mackert, Michael and Love Brad, (2011), Profits and perspectives: advertising, social marketing and public health, Journal of Social Marketing, Vol. 1 No. 3, pp. 240-246.
Stead Martine, Gordon Ross, Angus Kathryn and Laura McDermott, (2006), A systematic review of social marketing, Health Education, Vol. 107 No. 2, pp. 126-191, marketing effectiveness.
Toncar, M.F. (2001), the use of humor in television advertising: revisiting the US-UK comparison, Bennett, R. (2013), Charity volunteers’ perceptions of charity advertisements: Effects of internal communications and attitudes towards advertising by charities. Social Business, 12-142, (2) 3.
Wallack, L. (2002), Public health, social change, and media advocacy. Social Marketing Quarterly, (8), 25-31.
William A. Smith and John Strand (2008), Social Marketing Behavior:A Practical Resource for Social Change Professionals.
Wood, Matthew (2012), Marketing social marketing. Journal Of Social Marketing, 2(2), pp. 94-102. | ||
Statistics Article View: 1,627 PDF Download: 2,282 |