
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,389 |
Article View | 8,235,472 |
PDF Download | 4,225,797 |
آزدای به مثابه گفتمان در ایده آلیسم غربی | ||
نشریه «دانش سیاسی» | ||
Article 3, Volume 13, Issue 2 - Serial Number 26, December 1396, Pages 59-75 PDF (327.29 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی (علوم سیاسی از منظر ایرانی) | ||
DOI: 10.30497/pk.2018.2162 | ||
Author | ||
فرشاد شریعت* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام | ||
Receive Date: 09 September 2017, Revise Date: 21 November 2017, Accept Date: 04 December 2017 | ||
Abstract | ||
آزادی مفهومی انتزاعی است که بیشتر با محدودیتهای آن قابل فهم است. اما پرسش در اینجاست که آیا اساساً در ایدهالیسم غربی مفهومی فراگیر از آزادی وجود دارد؟ این مقاله برای بررسی این مسئله چند برش مفهومی در قطبهای ایدهآلیسم غربی ایجاد کرده است. بر این مبنا، آزادی در چارچوب فلسفه سقراطیان زمینهای جز فضیلتمآبی نداشت. سپس در دوره جدید به امنیت و مالکیت تقلیل یافت. این مقاله ضمن تحلیل گفتمانی آزادی، نشان میدهد که چرا و چگونه مفهوم آزادی در خاستگاه نهضتهای قدیم، میانه و جدید آن، مفهومی زمینهای و فلسفی دارد. لذا اساساً نگرش واحد و بلامنازع به آزادی در ایدهآلیسم غربی، غیر علمی و غیر تاریخی است. این مقاله روش تحلیلی و مقایسهای را برای پاسخ به چرایی و چگونگی مفهوم گفتمانی آزادی، در دو دوره قدیم و جدید در اندیشه سیاسی غرب را برگزیده است و نشان میدهد که چرا و چگونه آزادی در اصل یک مفهوم گفتمانی است و یا حداقل تعلقی خاص به جامعه خاص خود دارد و ضرورتاً به شکل تعمیم یافته قابل مقایسه نیست. | ||
Keywords | ||
آزادی; لیبرالیسم; فضیلت; امنیت; مالکیت | ||
References | ||
شریعت، فرشاد، (1387)، جان لاک و اندیشه آزادی، تهران: آگه. شریعت، فرشاد، (1393) «سکولاریسم اجتماعی در عصر جدید؛ مقایسه مبادی فلسفی لاک و میل، و تأثیر آن مبادی بر فایدهگرایی میل»،غربشناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال پنجم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 47 -60. شریعت، فرشاد، (1394)، فراسوی روشنگری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (7). لاک، جان، (1392)، دو رساله حکومت، ترجمه فرشاد شریعت، تهران: نگاه معاصر. هابز، تامس، (1380)، لویاتان، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی. هابز، تامس، (1395)، بهیموت یا پارلمان طولانی، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی. Aristotel ,(2000-A), “NicomacheanEthics”, in Classics in Political Philosophy, edited by: Jene M.Porter, U.S.A. Prentice-hall Canada Inc,. Aristotel ,(2000-B), “Politics”, in Classics in Political Philosophy, edited by: Jene M.Porter, (U.S.A. Prentice-hall Canada Inc,. Ebenstein,William, (1960), Great Political Thinkers; Plato to Present, New York: Rinehart and Winston. Hobbes , Thomas, (1968), The Elements of Law , Natural and political, edited by Ferdinand Tonnies, with an introduction by M. Goldsmith, London, Penguin, Hobbes, Thomas, (1998), Leviathan, edited by j.C.A. Gaskin , Oxford: O.U.P. Holly Bible, King James version. Hooker, Richard, (1925), Of the Laws of Ecclesiastical Polity, 4vol, Ed. By Ernest Rhys, Vol. 1. London: J.M. Dent & Sons LTD., NY: E.P.Dutton & CO.INC. Locke,John, (1968), A Letter on Toleration, latin text edited with a preface by Raymond klibansky, translated with an introduction and notes by J.W. Gough, Oxford: Oxford Clarendon Press. Locke, John, (1997), Two Treatises of Government, Edited With an Introduction and notes by Peter Laslett , Cambridge: Cambridge University Press. Plato,(1983), The Republic, Translated with an introduction and notes by Desmond Lee, Second edition (revisited),England: penguin books. Polin, Raymond, (1969), "Locke's Conception of Freedom", in John W. Yolton, John Locke: Problems and Perspectives: A collection of New Essays, London: Cambridge University Press. Shouls,Peter A. (1992), Reasoned Freedom: John Locke and Enlightenment, (Ithaca: CornelUniversity Press. Taylor, A.E. (1989), "The Ethical Doctrine of Hobbes" , in Jack Levely and Andrew Reeve (editors), Modern Political Theory From Hobbes to Marx, N.Y. Routledge. Yolton,J. W. (1970), Locke and the Compass of the Human of Human Understanding; A Silective Commentary on Essay, Cambridge : Cambridge University Pres,
| ||
Statistics Article View: 779 PDF Download: 900 |