
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 513 |
Number of Articles | 4,443 |
Article View | 8,475,942 |
PDF Download | 4,499,597 |
زبان تمثّلی وحی از نگاه غزالی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 4, Volume 15, Issue 2 - Serial Number 30, August 1396, Pages 69-91 PDF (481.02 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2018.2115 | ||
Authors | ||
سعیده سعیدی1; موسی ملایری* 2 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
Receive Date: 24 August 2017, Revise Date: 03 October 2017, Accept Date: 21 October 2017 | ||
Abstract | ||
غزالی، به عنوان یکی از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام، نظریههای مهمی در بحث زبان دین ارائه کرده است. او با توجه به مبانی وجودشناختی و معرفتشناختی و رویکردهای کلامی و عرفانی، به مسئلۀ زبان وحی پرداخته است. مهمترین اثر غزالی که به طور جامع به فهم قرآن اختصاص دارد جواهر القرآن است. غزالی در این اثر، که متعلق به دوران عرفانگرایی اوست، به صورت گستردهای به فهم باطن قرآن و گذر از ظاهر آن پرداخته است. او با اتکا بر تبیین مخصوصی از ماهیت وحی و نیز با استناد به نظریۀ تطابق عوالم وجود سعی میکند نشان دهد که وحی چگونه و طبق چه ضوابطی تنزل میکند و حقایق عالم ملکوت چگونه در عوالم پایینتر تمثل مییابند. در گام بعد نشان میدهد که راسخان در علم باید طبق چه میزان و معیاری به درک مقاصد آن نائل آیند. این نظریه که باید آن را نظریۀ زبان تمثلی وحی نامید، با هیچ یک از نظریههای فیلسوفان دین در باب زبان دین یکسان نیست. | ||
Keywords | ||
وحی; تأویل; زبان تمثلی دین; غزالی | ||
References | ||
ابوزید، نصر حامد. 2014. مفهوم النص، دراسة فیعلوم القرآن. بیروت: مرکز الثقافی العربی. پترسون، مایکل. ۱۳۷۷. عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی. تهران: طرح نو. پوستینی، خلیل. علیزاده، بیوک. 1389. «معقولیت باور دینی؛ مقایسه رهیافت کرکگور و غزالی». پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) 16. توکلیپور، محمد. علیزمانی، امیرعباس. پارسا، علیرضا. محمدی، ناصر. 1395. «زبان دین از دیدگاه غزالی». پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) 28. طباطبایی، محمدحسین. ۱۳۸۸ـالف. رسائل توحیدی. قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین. ۱۳۸۸ـب. مجموعه رسائل. قم: بوستان کتاب. طباطبایی، محمدحسین. 1417 ق، المیزان فی تفسیر القرآن. ج ۱، 3. قم: مکتبة النشر الإسلامی. عفیفی. ابوالعلاء. ۱۳۸۳ ق. مقدمه مشکاة الانوار غزالی. قاهره: الدارالقومیه. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۳۸۳. کیمیای سعادت. به کوشش حسین خدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۰۹. الاربعین فی اصول الدین. بیروت: دارالکتب العلمیه. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـالف. الاجوبة الغزالیة. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـب. الجام العوام. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـپ. فیصل التفرقه. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـت. قانون التأویل. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـث. القسطاس المستقیم. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـج. مشکاة الانوار. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. ۱۴۱۶ـچ. معراج السالکین. بیروت: دارالفکر. غزالی، ابوحامد محمد. 1971 م. جواهر القرآن و درره. بیروت: دارالکتب العلمیه. غزالی، ابوحامد محمد. 1986 م. المقصد الاسنی فی شرح معانی الاسماء الحسنی. بیروت: دارالمشرق. غزالی، ابوحامد محمد. بیتا. احیاء علوم الدین. ج ۸، ۱۳. بیروت: دارالکتاب العربی. کمپانی زارع. مهدی. 1394. ترجمه، تحلیل و نقد جواهر القرآن، تهران: نگاه معاصر. ملاصدرا. 1363. مفاتیح الغیب. تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی. ملاصدرا. 1364. تفسیر القرآن الکریم. تصحیح محمد خواجوی. ج 4. قم: بیدار. ملاصدرا. 1387. سه رساله فلسفی. مقدمه و تصحیح و تعلیق از سید جلالالدین آشتیانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی. هیک، جان. 1372. فلسفه دین. ترجمه بهرام راد. تهران: المهدی. Griffel, Frank. 2004. «Al-Gazali’s Concept of Prophecy: The Introduction of Avicennan Pshychology into As’arite Theology». Arabic Sciences and Philosophy 14. | ||
Statistics Article View: 1,226 PDF Download: 563 |