
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,393 |
Article View | 8,246,121 |
PDF Download | 4,241,139 |
اولویتیابی سیاست رسانهای مد لباس مبتنی بر مسئلهشناسی چرخه آن در جامعه ایران | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 1, Volume 24, Issue 2 - Serial Number 52, December 1396, Pages 9-44 PDF (1.38 M) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2018.2097 | ||
Authors | ||
عماد افروغ1; حسین مهربانی فر* 2 | ||
1استاد دانشگاه | ||
2دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم | ||
Receive Date: 15 November 2017, Revise Date: 17 January 2018, Accept Date: 13 January 2018 | ||
Abstract | ||
صنعت مد لباس به عنوان یکی از صنایع فرهنگی فراگیر و سودآور جهان امروز، ماهیت پیچیدهای دارد که هرگونه سیاستگذاری در قبال آن ناگزیر از مطالعه نظاممند سازوکارآن در جامعه است. در این پژوهش نظر به نقش جدی رسانهها در شکلدهی به فرهنگ و سبک زندگی، سیاست رسانهای مد لباس مبتنی بر مسئلهشناسی چرخه مد لباس در جامعه ایران و همچنین مطالعه وضعیت موجود سیاستهای این حوزه (پیشینه سیاستی)، مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه چرخه مد با بهرهگیری از روش مصاحبه عمیق و مطالعات اسنادی و تحلیل دادهها با روش تحلیل مضمون، ما را به هشت مسئله محوری همچون «مشکلات معرفتی و سردرگمی شناختی در حوزه مد اسلامی ـ ایرانی»، «عدم وجود اقتصاد سیاسی مد لباس اسلامی ایرانی»، «دیده نشدن و عدم ظهور جدی الگوهای لباس بومی» و ... رساند؛ مسائلی که در ارتباط جدی با کلان مسئله «نبود برندهای جریانساز بومی اسلامی ـ ایرانی در حوزه مد لباس» قرار دارند. در نهایت بر اساس این هشت مسئله، هشت اولویت سیاست رسانهای و 38 توصیه سیاستی متناظر با آن ارائه شد. از جمله این اولویتها میتوان به «کمک به رفع مشکلات معرفتی و مهارتی حوزه مد لباس»، «کمک به شکلگیری اقتصاد سیاسی مد لباس» و «کمک به دیده شدن هر چه بیشتر الگوهای بومی مد لباس در زندگی روزمره مردم» اشاره نمود. | ||
Keywords | ||
سیاست رسانهای; مد لباس; چرخه مد | ||
References | ||
شنا، حسام الدین و مهربانیفر، حسین(1392)، تحلیل سیاستگذاری قانون ساماندهی مد و لباس مجلس شورای اسلامی بر اساس مدل فرایندی، دو فصلنامه علمی پژوهشی دین و ارتباطات، سال بیستم، شماره اول، صص 42-5. استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت (1385)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. باهنر، ناصر و علم الهدی، عبدالرسول (1392)، هنجارهای عفاف و حجاب اسلامی در سیما و سینما (تحلیل تطبیقی سیاستها)، فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، دوره 14، شماره 21، صص 79-55. بهار، مهری و زارع، مریم (1388)، سنخبندی مد در تهران: با تأکید بر نحوه پوشش زنان، پژوهش زنان، دوره7، شماره3، صص 48-27. روشندل اربطانی، طاهر (1394)، سیاستگذاری رسانهای، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رئیسی، مهناز؛ شریفی، سعید و طغرایی، محمدتقی (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مصرف برندهای خارجی در صنعت مد لباس (مورد مطالعه: شهر اصفهان)، فصلنامه علمیپژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال ششم، شماره اول، صص 120-95. دهشیری، محمدرضا (1388)، رسانه و فرهنگسازی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8، صص 208-179. شفیعیسروستانی، ابراهیم (1391)، آیین برنامهسازی درباره فرهنگ عفاف و حجاب، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما. لیتلجان، استیفن (1384). نظریههای ارتباطات، ترجمه سیدمرتضی نوربخش و سیداکبر میرحسنی، تهران: انتشارات جنگل. محمدپور، احمد (1390) روش تحقیق کیفی؛ ضد روش 2، تهران: انتشارات جامعهشناسان. محمدی، حمید(1387). سیاستگذاری رسانهای، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال پانزدهم، شمارهی 53. مک کوئیل، دنیس(1388)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. مهدیزاده،سیدمحمّد (1389)، نظریههای رسانهها؛ اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: انتشارات همشهری. ناگهی، نسرین (1395). بررسی مؤلفههای فرهنگی مؤثر بر تغییر الگوی پوشش زنان شهر تهران بین دهههای 1370 تا 1390، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت اقتصاد. نامداریان، لیلا (1395)، سیاستگذاری مبتنی بر شواهد و نقش آمار و اطلاعات در آن، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 31، شماره 3، صص 629-601. ویلیامز، کوین (1390)، درک تئوری رسانه، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی. یاسینی، سیده راضیه (1396)، مد؛ هنر ـ صنعت سلیقهسازی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. Cholachatpinyo, A.; Padgett, I.; Crocker, M.; Fletcher, B.(2002),"A conceptual model of the fashion process–part 2", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, Vol. 6 Iss 1 pp. 24 – 34.
Darity, Jr. William (2008), International Encyclopedia of the Social Sciences, USA: Macmillan Social Science library.
Donsbach, Wolfgang (2008),The international encyclopedia of communication, New York: Blackwell publishing.
Kingdon, John W. (2014), Agendas, Alter natives, and Public Policies, London: Pearson.
Mahmoud Abbasi, Sana (2013), The Fashion Cycle and Theories of Fashion, Paripex-Indian Journal Of Research, Vol.2, No.9, pp. 117-119.
Pedroni, Marco (2013), From Production to Consumption: The Cultural Industry of Fashion, Oxford: Inter-Disciplinary Press.
Pinto, Marcelo Machado Barbosa and de Souza, Yeda Swirski (2013). From Garment to Fashion Production: An Analysis of the Evolution of the Apparel Industry in Brazil, Brazilian Administration Review(BAR), Rio de Janeiro, V. 10, N. 3, pp. 304-322.
Scapp, Ron & Seitz, Brian (2010), Fashion statements: on style, appearance and reality, New York: Palgrave Macmillan.
The UNESCO Framework For Cultural Statistics(FCS)(2009), Montreal: UNESCO Institute for Statistics.
Vago, Steven (2003), Social change, New Jersey: Pearson Prentice Hall. | ||
Statistics Article View: 1,373 PDF Download: 1,852 |