1عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
2مدیر گروه تحقیق در ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما
3دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صداوسیما
Receive Date: 04 November 2015,
Revise Date: 02 January 2016,
Accept Date: 31 July 2016
Abstract
پس از توجه به بیانات مقام معظم رهبری در زمینة مدیریت جهادی و ضرورت و اهمیت بهکارگیری آن در دستیابی به اهداف نظام، تصمیم بر آن شد تا با ایجاد رابطهای دوسویه میان مدیریت جهادی و مدیریت رسانه، برای وصول به رسانة پیشتاز انقلاب اسلامی مسیری ترسیم شود. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی ویژگیهای مدیرِ جهادیِ رسانه بود تا از این طریق راه تحقق گزارة فوق هموار شود. این پژوهش به روش دلفی رتبهبندی انجام پذیرفت. دلفی رتبهبندی در سه فاز مرتبط و متوالی با عناوین طوفان مغزی (هدف: دستیابی به ویژگیهای حداکثری)، کاهش دادهها (هدف: دستیابی به ویژگیهای کلیدی) و رتبهبندی (هدف: رتبهبندی ویژگیهای کلیدی) انجام میشود. ابتدا ویژگیهای حداکثری مدیر جهادی رسانه شامل 134 ویژگی در فاز اوّل، از طریق مصاحبة عمیق با بیستویک نفر از خبرگان شامل مدیران رسانهها و استادان حوزة مدیریت و ارتباطات به دست آمد. در فاز دوم (متشکل از دو دور) به کمک ابزار پرسشنامه ویژگیهای کلیدی در سه دستة پنجتایی انتخاب شد. در فاز سوم (متشکل از دو دور) ویژگیهای کلیدی منتخب، اولویتبندی شد. برای اولویتبندی نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شد و به کمک ضریب کندال W میزان اجماع نظر مشارکتکنندگان در پنل سنجیده شد. ویژگیهای کلیدی شناسایی و رتبهبندیشده برای مدیر جهادی رسانه به ترتیب اولویت در سه ساحت، شامل این موارد است: ساحت اوّل: 1. خلاق، 2. شایسته و شایستهگزین، 3. منظم، 4. دارای انگیزة مضاعف، 5. شجاع در ساحت ویژگیهای عمومی؛ ساحت دوم: 1. تقوای رسانهای، 2. ادراک سیاسی و فرهنگی، 3. آگاهی به رسانه و ملزومات آن، 4. کاوشگر نقطة طلایی میل، نیاز و مصلحت مخاطب، 5. دارای مهارت تأثیرگذاری بر مخاطب در ساحت ویژگیهای رسانهای؛ ساحت سوم: 1. باورمند به جهاد در رسانه، 2. بصیر، 3. خدامحور، 4. ولایتپذیر، 5. مخلص در ساحت ویژگیهای جهادی مدیر رسانه.
پرایس، گرت، (1388)، دستنامة مدیریت رسانه، ترجمة طاهر روشندل اربطانی و حمیدرضا پاکدل، تهران: سروش.
پورکریمی، جواد، و مریم صداقت، (1393)، «تبیین رابطة شایستگی با سبک رهبری تحولآفرین مدیران در سازمانهای پژوهشی»، فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال ششم، شماره 1، 201-222.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، (1393، 11 03)، بازتاب گستردة پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان غرب در رسانههای جهان، بازیابی از خبرگزاری جمهوری اسلامی: http://irna.ir/
خبرگزاری قطره، (1394، 03 31)، «خندوانه» زنگ خطری برای «ماه عسل»، بازیابی از قطره: http://www.ghatreh.com/
خراسانی، اباصلت، حسین زاهدی و اکبر کمیزی، (1393)، «طراحی و تدوین مدل شایستگی مدیریت بر کسب و کار»، فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، سال اوّل، شماره 3، 1-21.
رابینز، استیفن و تیموتی جاج، (1389)، رفتار سازمانی، ترجمة مهدی زارع، تهران: نص.
شریف الرضی، محمد ابن حسین، (1379)، نهجالبلاغه، ترجمة محمد دشتی، قم: مشهور.
صادقی مال امیری، منصور، (1393)، مدیریت خلاقیت: چرایی خلاقیت در سازمان، تهران: دانشگاه امام حسین(ع).
صائمیان، صدیقه، (1393)، «شناسایی عوامل برند شخصیهای شایستگی مؤثر بر در حوزة سرمایههای انسانی»، فصلنامة آموزش و توسعة منابع انسانی، سال اوّل، شماره 3، 131-153.
عطافر، علی، آرش شاهین و مریم صدوق کسمایی، (1392)، «تحلیل تأثیر مدیریت جهادی بر تمایل به اجرای برنامههای تحول سازمانی»، مجموعه مقالات برگزیدة اولین همایش علمی مدیریت جهادی، 17-26.
عموزاد خلیلی، مجید، سیاوش خاکپور و محمدعلی کرمپور، (1392، 12)، «نقش استراتژیک فرهنگ در مدیریت جهادی: بازشناسی مفهومی و مبانی اعتقادی»، مجموعه مقالات برگزیدة اولین همایش علمی مدیریت جهادی، 1-16.
عمید، حسن، (1389)، فرهنگ عمید، تهران: راه رشد.
کاظمی، علی، (1381)، مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن، تهران: نیل آب.
کریتنر، رابرت، و آنجلو کینیکی، (1392)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمة علیاکبر فرهنگی و حسین صفرزاده، تهران: برآیند پویش.
لیراوی، صادق، (1390)، مبانی، الزامات و موانع جهاد اقتصادی، تهران: مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما.
محمودزاده، علی، اکبر فروزش و مهدی مرتضوی. (1388)، واکاوی و بازشناسی فرهنگ و مدیریت جهادی، تهران: دفتر نماینده ولی فقیه.
معدنی، سعید، (1388)، «فرهنگ جهادی به روایت فیلمهای مستند جنگی»، مجموعه مقالات دومین همایش ملّی فرهنگ و مدیریت جهادی، 210-222.
مقام معظم رهبری، (1375، 03 20)، بیانات در دیدار با فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله(ص). بازیابی در 12 05، 1393، از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری، (1390، 01 08)، بیانات در جمع مردم و کارکنان صنعت نفت عسلویه، بازیابی در 12 05، 1393، از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری، (1391، 05 16)، بیانات در دیدار دانشجویان، بازیابی در 12 05، 1393، از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری، (1392، 10 23)، دیدار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با رهبر انقلاب، بازیابی در 9 8، 1393، از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتاللهالعظمی سید علی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir
مقام معظم رهبری، (1393، 2 10)، بیانات در دیدار کارگران در گروه صنعتى مپنا، بازیابی در 9 16، 1393، از اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir/
مقام معظم رهبری، (1394، 07 20)، دیدار رئیس و مدیران سازمان صداوسیما با رهبر انقلاب، بازیابی از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی): http://farsi.khamenei.ir/
مقام معظم رهبری، (1394، 07 20)، رهبر انقلاب در دیدار مدیران صداوسیما: هدف اصلی دشمن استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باورهای مردم است، بازیابی در 08 03، 1394، از خبرگزاری مهر: http://www.mehrnews.com/
Koltay, Tibor. (2011). The media and the literacies: media literacy, information literacy, digital literacy. Media, Culture & Society, 33(2), 211-221.
Okoli, Chitu., & Pawlowski, Suzanne. (2004). The Delphi Method as a Research Tool: An Example, Design Considerations and Applications. Information & Management, 42 (1), 15-29.
Parcells, Frank. E. (1985). What Broadcast Managers Want Educators to Teach. Communication Education, 34 (3), 235-241