
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 508 |
Number of Articles | 4,391 |
Article View | 8,238,437 |
PDF Download | 4,229,302 |
گفتگوی توافقی یا دیالکتیک هرمنوتیکال میان عقل و دین «دیدگاهی نو در نسبت میان عقل و دین» | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 10, Volume 13, Issue 2, August 1394, Pages 177-198 PDF (625.59 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2016.1765 | ||
Author | ||
جهانگیر مسعودی* | ||
دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
Receive Date: 02 February 2015, Revise Date: 13 February 2016, Accept Date: 30 May 2015 | ||
Abstract | ||
در بحث پردامنۀ «عقل و نقل»، که گاه با عناوین دیگری چون «عقل و وحی» یا «عقل و دین» نیز از آن یاد میشود، چهار نظریۀ معروف با یکدیگر رقابت میکنند: اصالت عقل، اصالت نقل، تقدم عقل، تقدم نقل. در این جستار، ضمن تشریح محل نزاع و و دیدگاه هر یک از قائلان به چهار نظریۀ مذکور، استدلال شده است که هیچ یک از آنها قابل دفاع نیست و باید در پی نظریهای بدیل بود. نگارنده نظریهای را با عنوان رویکرد گفتگویی و توافقی میان عقل و نقل یا، به تعبیری فنیتر، دیالکتیک هرمنوتیکال عقل و نقل طرح کرده است و به کمک برخی مبانی هرمنوتیک فلسفی به تبیین آن پرداخته است. این دیدگاه از نواقص چهار دیدگاه یادشده خالی است. به عقیدۀ نگارنده، دیدگاه مطرحشده در سلوک فکری فیلسوفان صدرایی و از همه مشخصتر در ملاصدرا دارای سابقه و پیشینه است، هرچند نه با این عنوان و آوازه. | ||
Keywords | ||
عقل و نقل; تقدم عقل; تقدم نقل; اصالت عقل; اصالت نقل; هرمنوتیک فلسفی; دیالکتیک هرمنوتیکال عقل و دین | ||
References | ||
احمدی، بابک (1381)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز، چاپ چهارم. ایلخانی، محمد (1382)، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران: سمت. توکلی، غلامحسین (1387)، «حقیقت مضاعف»، فصلنامه پژوهشهای فلسفی نشریه دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز، س 51، ش 203. ژیلسون، اتین (1370)، روح فلسفه قرون وسطی، ترجمۀ ع. داوودی، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ دوم. ژیلسون، اتین (1378)، عقل و وحی در قرون وسطی، ترجمۀ شهرام پازوکی، تهران: گروس. ژیلسون، اتین (1384)، تومیسم، ترجمۀ سید ضیاءالدین دهشیری، تهران: حکمت. عابدی سرآسیا، علیرضا، صادق علمیسولا، و کاظم علمیسولا (1389)، «بررسی امکان دسترسی به نیات مؤلف، نقدی بر هرمنوتیک قصدیستیزی و نظریۀ مرگ مؤلف»، مجله علمی-پژوهشی فلسفه و کلام، ش 85. کاپلستون، فردریک (1387)، تاریخ فلسفه، ج ۲، ترجمۀ ابراهیم دادجو، تهران: علمی و فرهنگی. کلینی، محمد بن یعقوب (1379)، اصول کافی، ج ۱، ترجمه و شرح محمدباقر کمرهای، تهران: دفتر مطالعات تاریخ و معارف اسلامی. لین، تونی (1380)، تاریخ تفکر مسیحی، روبرت سریان، تهران: فرزان. مسعودی، جهانگیر (1386) هرمنوتیک و نواندیشی دینی، قم: پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی. مسعودی، جهانگیر و محمد سهیلی (1389)، «روششناسی مواجهۀ صدرالمتألهین با کلام شیعی»، پژوهشنامۀ فلسفه دین (نامۀ حکمت)، س 8، ش 2. واعظی، احمد (1380)، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران: مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. Bleicher, Josef (1980), Contemporary Hermeneutics, U.K: Routledge & Kegan Paul Ltd., 1980. Bontekoe, Ronald (1969), Dimensions of the Hermeneutics Circle, U.S.A: Humanities Press International, Inc., 1969. Dostal, Robert J. (2002), The Cambridge Companion to Gadamer, U.S.A: Cambridge University Press, 2002. Gadamer, Hans-Georg (1975), Truth and Method, U.K: Sheed and Ward Ltd. Gadamer, Hans-Georg (1998), The Beginning of Philosophy, Tr. By Rod Coltman, U.S.A: The Continuum Publishing Company. Weinsheimer, Joel (1985), Gadamer’s Hermeneutics, Yale University Press. | ||
Statistics Article View: 2,714 PDF Download: 1,561 |