
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 509 |
Number of Articles | 4,407 |
Article View | 8,276,183 |
PDF Download | 4,264,776 |
نگاه نقادانۀ ویلیام جی. وینرایت به نقش داروهای شیمیایی در تحقق تجربۀ دینی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 9, Volume 13, Issue 2, August 1394, Pages 155-176 PDF (638.79 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2016.1763 | ||
Author | ||
حسین طوسی* | ||
دانشجوی دکتری فلسفه دین، مسائل جدید کلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
Receive Date: 15 July 2015, Revise Date: 13 February 2016, Accept Date: 22 September 2015 | ||
Abstract | ||
برخی از محققان تلاش کردهاند تا، با انجام دادن آزمایشها و بررسیهای لازم، تحقق تجربۀ دینی و عرفانی را از طریق مصرف داروهای شیمیایی به اثبات رسانند. وینرایت، با تمایز گزاردن میان تجربۀ عرفانی وحدتگرا و خداباور، و با توجه به پژوهشهای انجامشده توسط کلارک، پنک، و هیوستون و مسترز، بر این باور است که هرچند داروهای رواننما میتوانند نوعی تجربۀ عرفانی وحدتگرا به وجود آورند، ولی نمیتوانند تجربۀ عرفانی خداباور به وجود آورند. در تحقیقات محققان، شواهد و مدارک قابل اعتنایی وجود ندارد که بر اساس آن تجربههای عرفانی خداباورانه را بتوان ناشی از مصرف داروهای شیمیایی دانست. بررسیهای انجامگرفته روی نتایج استخراجشده از آزمایشهای محققان اخیر نشان داد که تجربیات ناشی از مصرف داروها بیشتر آفاقی بوده و درصد ناچیزی از آن به تجربۀ انفسی ارتباط دارد. به نظر وینرایت، در تبیین علمی تجربههای عرفانی، توجه به نکاتی لازم است. اولاً، توجه به موضوع این تجربیات و تفکیک انواع تجارب عرفانی از یکدیگر ضروری به نظر میرسد، یعنی ممکن است موضوع تجربه به گونهای باشد که هرگز نتوان تبیین علمی کافی از آن ارائه داد. ثانیاً ماهیت تجربۀ دینی و عرفانی به گونهای است که آن را با پرسشنامه و آزمایشهای تجربی نمیتوان تعیین کرد، زیرا این تجارب اموری درونی هستند و قابل اندازهگیری با معیارهای بیرونی نیستند. | ||
Keywords | ||
ویلیام وینرایت; تجربۀ عرفانی; مواد رواننما; تجربۀ خداباور; تجربۀ انفسی | ||
References | ||
اتکینسون و هیلگارد (1385)، زمینه روانشناسی، ترجمۀ دکتر حسن رفیعی و دکتر محسن ارجمند، تهران: ارجمند. آلیو. ام. فاستر (1389-الف)، ال.اس.دی، ترجمۀ سید مهرداد مظفر و رشاد مردوخی، تهران: دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر. آلیو، ام. فاستر (1389-ب)، مواد توهمزا (پیوت و مسکالین)، ترجمۀ سید مهرداد مظفر و رشاد مردوخی، تهران: دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر. استیس، والتر (1388)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش، چاپ هفتم. انزلی، سید عطا (1386)، «تجربه عرفانی و داروهای رواننما»، نقد و نظر، ش 47-48، صص 130-77. تالیافرو، چارلز (1382)، فلسفه دین در قرن بیستم، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی. دیویس، سی. اف (1391)، ارزش معرفتشناختی تجربۀ دینی، ترجمۀ علی شیروانی و حسین شیدان شید، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. سوئینبرن، ریچارد (1388)، آیا خدایی هست؟، ترجمۀ محمد جاودان، قم: دانشگاه مفید. ناس، جان بی. (1370)، تاریخ جامع ادیان، ترجمۀ علیاصغر حکمت، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ پنجم. وینرایت، ویلیام جی. (1390)، فلسفه دین، ترجمۀ علیرضا کرمانی، قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). Garside, Bruce (1972), “Language and Interpretation of Mystical Experience,” International Journal for Philosophy of Religion, vol. 3, Issue 2, pp 93-102. Huxley, Aldous (1963), The Doors of Perception (and Heaven and Hell), New York. Smith, Huston (1964), “Do Drugs Have Religious Import,” The journal of Philosophy, vol. LXI, No 18, pp 517-530. Wainwright, William J. (1981), Mysticism: A Study of its Nature, Cognitive Value and Moral Implications. The University of Wisconsin Press. Zaehner. Charles (1961), Mysticism: Sacred and Profane an Inquiry into Some Variety of Praeter-natural experience, New York and London: Oxford University Press. | ||
Statistics Article View: 2,277 PDF Download: 1,127 |