
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,007 |
PDF Download | 5,356,337 |
تبیین ارکان الگوی بازاریابی اسلامی | ||
اندیشه مدیریت راهبردی | ||
Article 2, Volume 9, Issue 1, January 1394, Pages 25-58 PDF (510.74 K) | ||
Document Type: مقاله علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/smt.2015.1738 | ||
Author | ||
فاطمه عیدی* | ||
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه پیام نور استان البرز، واحد نظرآباد | ||
Receive Date: 31 May 2014, Revise Date: 08 February 2015, Accept Date: 14 February 2015 | ||
Abstract | ||
اسلام دارای دیدگاهی جامع دربارۀ نحوۀ سامان دادن فردی و جمعی نظامهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر اساس مبانی معرفتشناختی، هستیشناسی و انسانشناختی است. این مطالعه با هدف شناسایی مبانی، اصول و ابزارهای بازاریابی بر اساس مبانی اسلامی و ارائه الگویی مفهومی در این زمینه انجام شده است. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی است، بهمنظور بررسی ارکان بازاریابی اسلامی از رویکرد تحقیق کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری دادهها و شناسایی مضامین مرتبط با بازاریابی اسلامی، با بررسی و مطالعه قرآن کریم و 5 کتب فقهی دیگر (الحیات)، مبانی فلسفی و اعتقادی، اصول و ابزارهای مرتبط با بازاریابی اسلامی استخراج و کدگذاری گردیده و فراوانی آنها شمارش شدهاند. بهمنظور تدوین الگوی بازاریابی اسلامی از نرمافزار تحقیق کیفی MAXQDA برای انجام تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس مضامین استخراجشده الگوی بازاریابی اسلامی شامل 3 رکن اصلی مبانی؛ مشتمل بر مبانی اعتقادی و ارزشی، اصول و ابزار (شامل چهار رکن فرعی تولید، فروش، قیمت و توزیع)، 58 مضمون اصلی و 22 مضمون فرعی میباشد. روابط میان این متغیرها نیز در قالب یک الگو ارائه شده است. در پایان ارکان بازاریابی متعارف با بازاریابی اسلامی مقایسه شده است. | ||
Keywords | ||
بازاریابی اسلامی; مبانی و ارزشهای اسلامی; الگوی بازاریابی اسلامی | ||
References | ||
قرآن کریم. نهجالبلاغه. آرسالامون و همکاران (1390)، بازاریابی؛ افراد واقعی، انتخابهای واقعی، ترجمه داور ونوس، تهران: مهربان نشر. اکبری، بهمن (1375)، بازرگانی در اسلام، تهران: انتشارات چاپ و نشر بازرگانی. اکرامی، ابوالفضل (1375)، «بازار تمدن اسلامی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، ش3. اعرابی، سید محمد، آزادی، محمد (1390)، تئوری بازاریابی، تهران: مهکامه. ایروانی، جواد (1384)، اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی. پورفر، نقی (1383)، اصول مدیریت اسلامی و الگوهای آن، مرکز مطالعات و تحقیقات مدیریت اسلامی. حر عاملی، محمد بن الحسن (1373ش)، وسایل شیعه، حسین نوری طبرسی، قم: تحقیق مؤسسه آلالبیت. حکیمی، محمدرضا، محمد و علی (1384ش)، الحیاة، ج4، 5 و 6، ترجمه احمد آرام، قم: دلیل ما. حکیمی، محمدرضا، محمد و علی (1388ش)، الحیاة، ج8، قم: دلیل ما. دادگر، یدالله (1385)، «اخلاق بازرگانی از منظر اقتصاد اسلامی»، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی. داناییفرد، حسن (1389)، نظریهپردازی، مبانی و روششناسیها، تهران: انتشارات سمت، چ1. حیدری کاشانی، محمدجواد (1377)، رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایی، ش2، ماهنامه پاسدار اسلام، قم. رجایی، سید محمدکاظم (1389)، «تقاضای سازگار با مبانی و ارزشهای اسلامی»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، ش40. طباطبایی، سید محمدحسین (1382)، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر همدانی، دفتر نشر انتشارات اسلامی. علی احمدی، علیرضا و علی احمد (1383)، مبانی اصول مدیریت اسلامی، تهران: تولید دانش. کاتلر، فیلیپ (1390)، عصر سوم بازاریابی، ترجمه میرزا حسن حسینی، فاطمه عیدی، تهران: انتشارات صفار. کلینى، محمد بن یعقوب (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیه، چهارم. لسانیفشارکی، محمدعلی، (1389)، «روش تحقیق و پژوهش در قرآن کریم»، مجلۀ رشد آموزش قرآن (فصلنامۀ آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی)، دورۀ 7، شمارۀ 4. لطیفی، میثم (1388)، «باز پردازی مفهوم نظم و انضباط در سازمان»، دانشنامه مقطع دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. محمدی ریشهری، محمد (1416ق)، میزان الحکمه، قم: دارالحدیث. مجلسی، محمدباقر (1403ق)، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء، دوم. مطهری، مرتضی (1374)، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج13، تهران: صدرا. موسوی اصفهانی، سید جمال (1368)، پیامهای اقتصادی قرآن: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. موسوی خمینى، سید روحالله (بیتا)، تحریرالوسیله، قم: مؤسسه دارالعلم اول. میرمعزی، سید حسین (1388)، فلسفه علم اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. یوسفی، احمدعلی (1387)، نظام اقتصاد علوی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، اول. Alom,M.&،Haque,S. (2011), "Marketing: an Islamic perspective", World Journal of Social Sciences,1(3):71-81.
Braun, V. and Clarke, V. (2006), "Using thematic analysis in psychology", Qualitative Research in Psychology, 3 (2): 77-101. | ||
Statistics Article View: 4,632 PDF Download: 2,712 |