
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,596 |
PDF Download | 5,345,987 |
کارکرد روایی (مربع معنایی) در تابلوهای «نماز»، «مجنون»، «میثاق خون» و «حضرت علیاکبر» اثر خشایار قاضیزاده | ||
دین و ارتباطات (دانشگاه امام صادق/ نامه صادق) | ||
Article 5, Volume 22, Issue 1 - Serial Number 47, June 1394, Pages 123-144 PDF (677.38 K) | ||
Document Type: علمی-پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/rc.2015.1735 | ||
Author | ||
علی عباسی* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید بهشتی | ||
Receive Date: 22 December 2014, Revise Date: 11 March 2015, Accept Date: 11 August 2015 | ||
Abstract | ||
در تحلیل گفتمانی تابلوهای خشایار قاضیزاده تلاش بر این است تا از نشانههای منفرد، کلان نشانهها، خرد نشانهها و یا مجموعهای از نشانه¬ها عبور کنیم تا بتوانیم به ورای نشانه¬ها یعنی آنجائی که نشانه¬ها با یکدیگر تعاملبرقرارمی کنند برسیم. تا بتوانیم به خوانشی گفتمانی دستیابیم. بدینمنظور، علاقهمند به ظاهر شدن معنا در گفتمان¬های هنری، هدف این مقاله چگونگی ظاهر شدن معنا به کمک مقوله¬های بنیادین کلام یعنی «مربع معنائی» در این تابلوهاست؛ و در ادامه بومیسازی نظریههای تحلیل گفتمان در این حوزه است. می¬خواهیم بدانیم که گفته¬پرداز این تابلوها از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده است و چگونه این نشانههای منفرد را به یک نظام منسجم معنائی تبدیل کرده که یک معنای واحد از آن تولید میگردد. نشانه-معناشناس بر این باور است که نشانه بهتنهایی فاقد معناست و معنا از رابطة بین نشانه¬ها حاصل میشود. با این توصیف می¬توان بهدرستی گفت که نشانه–معناشناس به ظاهر شدن معنایی که از میان شکلهای زبانی دریافت شده است علاقه نشان می¬دهد؛ و در واقع، می¬توان گفت که او به ظاهر شدن معنا از میان گفتمان¬های که معنی را ظاهر می¬کنند، از میان گفتمان¬های که معنی را انتقال می¬دهند و همکاری مبهمی را فراهم می¬کنند علاقهمند است. در حقیقت نشانه-معناشناسی تلاشدارد بهصورت روشمند ابعاد کلام را موردمطالعه قرار دهد. یکی از ابعاد کلام همان «مربع معنایی» در کلام است. | ||
Keywords | ||
مربع معنائی; فرهنگ; طبیعت; مرگ; زندگی; شهید | ||
Statistics Article View: 3,307 PDF Download: 3,153 |