
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,584,519 |
PDF Download | 5,345,856 |
تحلیل انتقادی نظریۀ لین رادر بیکر در تبیین رستاخیز با رویکرد اجمالی به حکمت متعالیه | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Article 7, Volume 12, Issue 1, February 1393, Pages 127-148 PDF (368.64 K) | ||
Document Type: پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/prr.2014.1542 | ||
Authors | ||
رستم شامحمدی1; علی سنایی* 2 | ||
1استادیار گروه فلسفه، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران (نویسنده مسئول) | ||
Receive Date: 12 June 2013, Revise Date: 31 August 2014, Accept Date: 24 July 2013 | ||
Abstract | ||
لین رادر بیکر درصدد است که آموزۀرستاخیز در مسیحیت را با مادهگرایی سازگار کند. او مدعی است که با تکیه بر نظریۀ تقوّم به عنوان یک نظریة مادی انگارانه، میتوان تبیین کلامی و فلسفی شایستهای از کیفیت زندگی پس از مرگ ارائه کرد. بیکر، به جای ارائه تبیین فلسفی از نسبت حیات ذهنی با بدن اخروی، به شیوهای متکلّمانه، رستاخیز را فعل اعجازی خدا میداند. یکی از لوازم نظریۀ تقوّم، عدم اهمیت اینهمانی عددی بدن دنیوی و اخروی است. در حالی که به نظر میرسد بدون در نظر گرفتن اینهمانی بدن دنیوی و اخروی، نمیتوان تبیین معقولی از امکان حیات پس از مرگ ارائه کرد؛ زیرا علاوه بر اینکه انسان یک حقیقت نفسانی ـ جسمانی است، بین نفس و بدن هر شخص، رابطۀ ضروری، و نه امکانی، برقرار است. در مقام مقایسه، ملاصدرا استمرار وجودی شخص دنیوی و اخروی را با توسّل به وحدانیّت نفس (در عین پذیرفتن بدنهای مختلف) توضیح میدهد؛ به طوری که نفس ناطقه، در هر مرتبه به نوعی ماده تعیّن میبخشد و با توجه به حرکت جوهری، بدن دنیوی و اخروی، دو جنبه از یک واقعیت واحد اما ذومراتب هستند. | ||
Keywords | ||
رستاخیز; بدن مثالی; نظریة تقوّم; مسیحیّت; لین رادر بیکر; ملاصدرا | ||
References | ||
کتاب مقدس (عهد جدید) (2002م)، ترجمة دکتر بروس، بیجا: بینا. ارسطو (1378ش)، دربارة نفس، ترجمة علیمراد داودی، تهران: حکمت. اکبری، رضا؛ مؤمنی، سیدعلی (1390ش)، «واکاوی اصول مورد استفادة ملاصدرا در تصویر معاد جسمانی»، مجلة فلسفة دین، سال هشتم، ش10. صدرالدین شیرازی، محمّد بن ابراهیم (1363ش)، رسالة الحشر، ترجمة محمّد خواجوی، تهران: انتشارات مولی. همو (1366ش)، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، ترجمة جواد مصلح، تهران: سروش. همو (1379ش)، تفسیر القران کریم، تصحیح محمّد خواجوی، قم: انتشارات بیدار، ج 5 و 6. همو (1380ش)، المبدأ و المعاد، مقدمه و تصحیح سید جلال الدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیة قم. همو (1381ش)، زاد المسافر، تحقیق سید جلالالدین آشتیانی، قم: بوستان کتاب قم. همو (1384ش)، مفاتیح الغیب، ترجمة محمّد خواجوی، بیجا: چاپخانة ایران مصوّر. همو (1419ق)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 9ج. فنایی اشکوری، محمد (1388ش)، علم حضوری، قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی. مجلسی، محمدباقر (1410ق)، بحار الانوار، بیروت: مؤسسة آل البیت، ج22. مسلین، کیت (1388ش)، درآمدی به فلسفة ذهن، ترجمة مهدی ذاکری، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. نصر، حسین (1382ش)، نیاز به علم مقدّس، ترجمة حسن میانداری، قم: طه. Aquinas, Thomas (1974), Summa Theologica, Trans. by Fathers of the Dominican province, Petersburg: Benziger Bros. Baker, Lynne Rudder (1998), “The First-Person Perspective: A Test for Naturalism”, American Philosophical Quarterly, Vol. 35. Ibid (2001), “Mterialism with a Human Face”, Body, Soul and Survival, Kevin Corcoran (ed.), Comell University Press. Ibid (2002-a), “Précis of Persons and Bodies”, Philosophy and Phenomenological Research, Book Symposium on Persons and Bodies, Cambridge: Cabmridge university press, Vol. LXIV. Ibid (2002-b), “On Making Things: Constitution and its Critics”, Philosophical Topics: identity and individuation, Vol. 30. Ibid (2003), “First person knowledge”, The Nature and Limits of Human Understanding, Anthony J. Stanford (ed.), University of Glasgow. Ibid (2004), “Christians Should Reject Mind-Body Dualism”, Contemporary Debates in the Philosophy of Religion, Michael L. Peterson & Raymond J. VanArragon (eds.), Blackwell Publishing. Ibid (2005), “Death and the Afterlife”, the Oxford Handbook for the Philosophy of Religion, Oxford: Oxford University Press. Ibid (2007), Persons and the Methaphysics of Resurrection, Cambridge University Press. Ibid (2008), “Persons: Natural, Yet Ontologically Unique”, Encyclopaideia: rivista di fonemenologia, pedagogia, formazione, pedagogia, Formazione (Journal of phenomenology and education(, Vol. XII. Ibid (2009), “Need a Christian Be a Mind-Body Dualist”, Oxford Readings in Philosophical Theology, Michael Rea (ed.), Oxford: Oxford University Press, Vol.2. Ibid (2011), “Christian Materialism in a Scientific Age”, International Journal for Philosophy of Religion, No. 70. Churchland, Patricia. Smith (2006), “Reductionism and Anti-reductionism in Functionalist theories of Mind”, Philosophy of Mind: ClassicalProblem, Contemporary Issues, Brian Beakley & Peter Ludlow (eds.), Mit Press. Edelman, Gerald (2006), Second Nature; Brain science and Human Knowledge, New Havan & London: Yale University Press. Gasser, George (ed.) (2010), Personal Identity and Resurrection: How do We Survive Our Death?, Farnham: Ashgate Publishing Company. Kim, Jaegwon (1998), Philosophy of Mind, Oxford: Westview Press. Louis, Berkhof (2003), “Manual of Christian Doctrine”, Arlington :Christian Library Press. Russell, Robert. John (2010), “Scientific Insights into the Problem of Personal Identity”, Personal Identity and Resurrection: How do We Survive Our Death?, George Gasser (ed.), Farnham: Ashgate Publishing Company. Schärtl, Thomas (2010), “Bodily Resurrection: When Methaphysics Needs Phenomenology?”, Personal Identity and Resurrection: How do We Survive Our Death?, George Gasser (ed.), Farnham: Ashgate Publishing Company. | ||
Statistics Article View: 3,495 PDF Download: 1,195 |