
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,583,726 |
PDF Download | 5,343,863 |
بررسی تحلیلی مصادیق نوآوریهای تربیتی و آموزشی در قرآن کریم | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
Article 5, Volume 3, Issue 2 - Serial Number 6, June 1389, Pages 99-124 PDF (418.65 K) | ||
DOI: 10.30497/quran.2010.1357 | ||
Authors | ||
محمد حسین مردانی1; علیرضا یوزباشی2; محمد نوروزی* 3 | ||
1دکتری فلسفه از آکادمی علوم تاجیکستان | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شاهد تهران | ||
Receive Date: 29 May 2010, Revise Date: 23 June 2010, Accept Date: 27 August 2010 | ||
Abstract | ||
در این مقاله تلاش شده است سه محور از مصادیق نوآوریهای تربیتی و آموزشی در قرآن کریم و مصادیق عینی آنها، با نگاهی تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادههای لازم، کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع حاضر با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین یافتهها بیانگر آن است که: از جمله مقایسههای نوآورانه قرآن میتوان به مقایسه مظاهر «حق» و «باطل» در داستانهای نوآورانه قرآن و مقایسه حالات افراد با یکدیگر در شرایط گوناگون اشاره کرد که از نظر تربیتی میتوان علل کارآمدی و ناکارآمدی، موفقیت و شکست آنها را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. همچنین از جمله تمثیلهای نوآورانه قرآن میتوان به داستان همسر نوح و لوط به عنوان مثالی برای کافران و داستان همسر فرعون و مریم به عنوان مثالی برای افراد با ایمان اشاره کرد. قرآن کریم با تمثیلهای نوآورانه در خصوص تاریخ گذشتگان و داستانهای اقوام و انسانهای پیشین، نکاتی را متذکر میگردد که از نظر تربیتی بهترین منبع برای آموزش و تربیت افراد است. از جمله روشهای نوآورانه قرآن برای جلب توجه نیز؛ حرکات معما گونه مرّبی، استفاده از تعابیر جالب توجه، ایجاد تغییر در سبک بیان و ذکر خلاصه و نتیجه داستان قبل از طرح آن میباشد که تحلیل آنها، هدایتگر انسانها در ابعاد گوناگون، خصوصاً تربیتی و آموزشی است. | ||
Keywords | ||
قرآن کریم; نوآوری; تربیت; آموزش; تمثیل; جلب توجه | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 3,898 PDF Download: 3,036 |