
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,656 |
PDF Download | 5,357,155 |
تحلیل محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان توجه به قرآن و مفاهیم قرآنی | ||
مطالعات قرآن و حدیث | ||
Article 7, Volume 3, Issue 1 - Serial Number 5, December 1388, Pages 169-189 PDF (463.06 K) | ||
Document Type: علمی - پژوهشی | ||
DOI: 10.30497/quran.2010.1347 | ||
Authors | ||
پگاه پیروانی نیا* 1; پونه پیروانی نیا2 | ||
1دبیر آموزش و پرورش استان فارس | ||
2دبیر آموزش و پرورش استان فارس. | ||
Receive Date: 25 October 2009, Revise Date: 29 October 2009, Accept Date: 29 October 2009 | ||
Abstract | ||
کتب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانش آموزان در نظامهای آموزشی محسوب میشود. به لحاظ این اهمیت و به سبب نقش محتوای درسی در برانگیختن و تأمین نیازها و نیز تسهیل در امر یادگیری دانش آموزان، در این مقاله محتوای کتب درسی دوره پیش دانشگاهی از نظر میزان پرداختن به قرآن و مفاهیم قرآنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. به منظور انجام این پژوهش ابتدا یک سیستم مقولهبندی با توجه به ادبیات و پیشینه موضوع فراهم گردید که متغیرها و مقولههای قرآنی و مفاهیم قرآنی را شامل میشود. به منظور انجام پژوهش از کدگذاری بر اساس سیستم مقولهبندی استفاده شده و جامعه آماری پژوهش، همه کتب درسی دوره پیش دانشگاهی و واحد تحلیل محتوا نیز عنوان درس، در نظر گرفته شده است. با توجه به یافتهها و بر اساس دادههای حاصل از تحلیل محتوا در پژوهش حاضر، میتوان چنین نتیجه گرفت که در کتابهای رشته انسانی بیش از کتب درسی سایر رشتهها به قرآن و مفاهیم قرآنی توجه شده است و در کتب دیگر رشتههای پیش دانشگاهی به خصوص کتب تخصصی هر رشته این توجه بسیار اندک بوده و یا اصلاً به قرآن و مفاهیم قرآنی پرداخته نشده است | ||
Keywords | ||
قرآن کریم; کتاب درسی; پیش دانشگاهی; تحلیل محتوا | ||
References | ||
| ||
Statistics Article View: 4,434 PDF Download: 2,299 |