
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,831 |
PDF Download | 5,357,436 |
ملاصدرا و شناخت هستی، راهی نو در پاسخ به پرسش بنیادین هایدگر | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Editorial, Volume 7, Issue 2, August 1388, Pages 33-50 PDF (281.15 K) | ||
DOI: 10.30497/prr.2012.1127 | ||
Authors | ||
زهیر انصاریان1; رضا اکبریان2 | ||
1دانشجوی دوره دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
Receive Date: 02 October 2009, Revise Date: 09 December 2012, Accept Date: 13 February 2010 | ||
Abstract | ||
فیلسوفان اسلامی، فلسفه را علم به وجود دانسته و پرسش محورین آن را پرسش از وجود معرفی میکنند. در این میان، صدرالمتألهین با نگاه ویژهای به مسئلة وجود نگریست و آن را بنیاد فلسفه خود قرار داد. اما این مسئله، در مغرب زمین روی به فراموشی نهاد و از صحنة فلسفه کنار رفت یا دستخوش تفسیرهای نادرست قرار گرفت و عملاً کارایی معرفتی خود را از دست داد. این پرسش، بار دیگر در سدة اخیر توسط هایدگر، به عنوان بنیادیترین پرسش فلسفی مطرح گردید. با بررسی آثار این دو فیلسوف، میتوان دریافت که با وجود تفاوتهای اساسی، هر دوی آنها با گذر از موجود به وجود؛ و همچنین با گذر از مفهوم وجود به حقیقت عینی وجود، راه خود را از فلسفههای رایج جدا کرده و مسیری نو پیمودهاند. تمایز اساسی این دو دیدگاه را باید در این نکته جستوجو نمود که هایدگر معتقد است برخی از احکام مفهوم وجود، زمینه را برای پیشداوری فیلسوفان گذشته در باب شناخت وجود فراهم آورده و رهزن از پاسخ صحیح به پرسش هستی شده است. او بر این باور است که این مفهوم، راه به شناخت وجود نمیبرد و تنها راه علم به وجود، واکاوی پدیدارشناسانة وجود است. اما ملاصدرا، در عین گذر از مفهوم وجود به حقیقت وجود، برای این مفهوم ارزش معرفتی قائل است و آن را روزنی برای علم به وجود تلقّی میکند، و در عین حال، نقدهای هایدگر به فیلسوفان گذشته، بر او وارد نیست. | ||
Keywords | ||
وجود; شناخت وجود; معنای وجود; پرسش وجود; ملاصدرا; هایدگر | ||
References | ||
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1379)، النجاة من بحر الغرق و الضلالات، به تصحیح محمدتقی دانشپژوه، تهران: دانشگاه تهران، چاپ دوم. همو (1404)، الشفاء (الالهیات)، به تصحیح سعید زاید، قم: مکتبة آیةالله العظمی المرعشی النجفی. اچیکگنج، آلبارسلان (1378)، مطالعهای در هستیشناسی تطبیقی؛ وجود از دیدگاه صدرالدین شیرازی و مارتین هایدگر، ترجمة محمدرضا جوزی، تهران: مؤسسة مطالعات اسلامی دانشگاه تهران - دانشگاه مکگیل، چاپ اول. احمدی، بابک (1382)، هایدگر و پرسش بنیادین، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم. اکبریان، رضا (1386)، حکمت متعالیه و تفکر فلسفی معاصر، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا، چاپ اول. جوادی آملی، عبدالله (1382)، رحیق مختوم، قم: نشر اسراء، چاپ دوم، ج1. الطوسی، محمد بن محمد (1403)، شرح الاشارات و التنبیهات، بیجا: دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، ج3. فخرالدین الرازی، محمد بن عمر (1411)، المباحث المشرقیة، قم: انتشارات بیدار، چاپ دوم، ج1. قطبالدین الرازی، محمد بن محمد (بیتا)، شرح مطالع الانوار، قم: انتشارات کتبی نجفی. مک کواری، جان (1376)، مارتین هایدگر، ترجمة محمدسعید حنایی کاشانی، تهران: انتشارات گروس، چاپ اول. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (بیتا)، الحاشیة علی إلهیات الشفاء، قم: انتشارات بیدار. همو (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، قم: مکتبة المصطفوی، چاپ دوم. همو (1360)، الشواهد الربوبیة، به تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول. همو (1354)، المبدأ و المعاد، به تصحیح سید جلالالدین آشتیانی، تهران: انجمن حکمت و فلسفة ایران. همو (1363)، المشاعر، به تصحیح هانری کربن، تهران: انتشارات طهوری، چاپ دوم. همو (1366)، تفسیر القرآن الکریم، قم: انتشارات بیدار, چاپ دوم، ج4. هایدگر، مارتین (1386)، هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس، چاپ اول. Aristotle (1966), Metaphysics, Trans. by W. D. Ross, in The basic works of Aristotle, Ed. by Richard McKeon, New York: Random house, 20th Edition. Frede, Dorothea (1998), “The question of being: Heidegger’s project”, in The Cambrige Companion to Heidegger, ed. by Charles Guignon, Cambrige: Cambrige university press, 7th Edition. Heidegger, Martin (1987), An Introduction to Metaphisics, Trans. by Ralph Manheim, Virginia: Yale univesity. Id. (1996), Being and Time, Trans. by John Macquarrie & Edward Robinson, Oxford: Blackwell, 15th Edition. Id. (1982), Nietzsche IV: Nihilism, Ed. by David F. Krell, Trans. by Frank A. Capuzzi, New York: Harper & Row. Plato (1997), Sophist, Trans. by Nicholas P. White, in Plato’s complete works, Ed. by John M. Cooper, Indianapolis: Hackett Publishing Company. | ||
Statistics Article View: 5,230 PDF Download: 1,913 |