
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,589 |
PDF Download | 5,357,032 |
بررسی نظریة دادباوری شرور طبیعی از منظر بروس رایشنباخ | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Editorial, Volume 9, Issue 2, August 1390, Pages 113-133 PDF (569.7 K) | ||
DOI: 10.30497/prr.2012.1051 | ||
Authors | ||
عبدالرسول کشفی1; آرزو مشایخی2 | ||
1دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد فلسفه و کلام، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
Receive Date: 06 November 2011, Revise Date: 02 December 2012, Accept Date: 22 December 2011 | ||
Abstract | ||
وجود شرور در جهان، در تعارضی ظاهری با سه صفت علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند است. به بیان دیگر، مجموعۀ مرکّب از چهار گزارۀ زیر، مجموعهای به ظاهر ناسازگار را شکل میدهد: 1- خداوند عالم مطلق است. 2- خداوند قادر مطلق است. 3- خداوند خیرخواه محض است. 4- شرّ وجود دارد. این تعارض، به «مسئلة شرّ» معروف است که بر مبنای آن، گروهی از خداناباوران، با تکیه بر واقعیّت شرور، به انکار وجود خداوند میپردازند. مسئلة شرّ دو گونه تقریر دارد: «مسئلة منطقی» و «مسئلة قرینهای». مسئلة منطقی شرّ به بررسی سازگاری یا عدم سازگاری گزارههای چهارگانه؛ و مسئلة قرینهای شرّ به ارزیابی احتمال صدق گزارۀ «خدا هست» ـ با توجّه به میزان، شدّت و تنوّع شرور در عالم ـ میپردازد. خداباوران، این مسئله را در دو سطح پاسخ گفتهاند: سطح «دفاع» که در آن با دلایل گوناگون، وجود تعارض را در مجموعۀ فوق نفی میکنند؛ و سطح «دادباوری» که در آن، به توجیه شرور در عالم میپردازند. شرور موجود در جهان، به دو دستۀ «شرور اخلاقی» و «شرور طبیعی» تقسیم میشوند. در این مقاله، نظریۀ دادباوری «قوانین طبیعی» بروس رایشنباخ در باب شرور طبیعی مورد بررسی قرار میگیرد و نقاط قوّت آن نسبت به نظریههای رقیب نشان داده میشود. | ||
Keywords | ||
مسئلة شرّ; شرّ طبیعی; قوانین طبیعی; دادباوری; بروس رایشنباخ | ||
References | ||
پیترسون، مایکل، و دیگران (1376)، عقل و اعتقاد دینی (درآمدی بر فلسفة دین)، ترجمة احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو. پیلین، دیوید. ای (1383)، مبانی فلسفة دین، ترجمة گروه مترجمان، ویراستة سید محمود موسوی، قم: مؤسسة بوستان کتاب، چاپ اوّل. دیویس، برایان (1386)، درآمدی بر فلسفة دین، ترجمة ملیحه صابری نجفآبادی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)؛ مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی، ویرایش دوم، چاپ اوّل. هیک، جان (1372)، فلسفة دین، ترجمة بهرام راد، تهران: انتشارات بینالمللی الهدی، چاپ اوّل. Augustine (2009), The City of God, Trans. by Marcus Dods. Eddy, Mary Baker (2007), Science and Health with Key to the Scriptures, Forgotten Books. Geach, Peter Thomas (1980), Logic Matters, Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press. James, William (1928), A Pluralistic Universe, New York, London, Bombay and Calcutta: Longmans, Green & Co. Plantinga Alvin (1974-a), God, Freedom and Evil, New York: Harper & Row. Ibid (1974 b), The Nature of Necessity, London: Oxford University Press. Reichanbach, Bruse R. (1995), Evil and a Good God, USA: Fordham University Press. Ibid (1989), "Karma, Causation, and Divine Intervention", Philosophy East and West, vol.39, No.2. Ibid (1988), "The Law of Karma and Principle of Causation", Philosophy East and West, vol.38, No. 4. Swinburne, Richard (2004), The Existence of God, 2ed, New York: Oxford University Press. Wainwright, William J. (1998), Philosophy of Religion, 2ed, Canada: University of Wisconsin. | ||
Statistics Article View: 4,317 PDF Download: 1,852 |