
Number of Journals | 20 |
Number of Issues | 518 |
Number of Articles | 4,516 |
Article View | 9,591,716 |
PDF Download | 5,357,244 |
بررسی جاودانگی عذاب کفّار در جهنم از منظر صفت رحمت الهی | ||
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | ||
Editorial, Volume 9, Issue 1, February 1390, Pages 29-51 PDF (167.6 K) | ||
DOI: 10.30497/prr.2012.1039 | ||
Authors | ||
فرهاد زینلی بهزادان* 1; کاظم قاضی زاده2; حسین هوشنگی3; نهله غروی اصفهانی4 | ||
1عضو هیئت علمی دانشگاه ولی عصر رفسنجان، رفسنجان، ایران | ||
2استادیار گروه قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه و کلام، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
Receive Date: 28 February 2011, Revise Date: 02 December 2012, Accept Date: 01 July 2011 | ||
Abstract | ||
از منظر تجربة دینی، ذاتِ خدا به وصف اخلاقی رحمت متّصف میشود و نظریة معلولی معنا ـ که در حوزة معناشناسی فلسفی مطرح است ـ این امکان را به وجود میآورد که وصف اخلاقی رحمت، به همان معنای انسانانگارانة آن، یعنی دلسوزی و مهربانی، دربارة ذاتِ خدا به کار رود. با توجّه به مفاد نظریة معلولی معنا، میتوان ادعا کرد که مهربان و دلسوز بودن خداوند منافی با تنزّه و بساطتِ ذات او نیست. معناشناسی کفر در قرآن کریم نشان میدهد که کفّار همان ظالمان پایمال کنندة اخلاق هستند که تا حدّ ممکن و تا زمانی که مایلاند بر مظلومان ظلم روا میدارند. رحمت خدا یا همان دلسوزی او برای مظلومان اقتضا میکند که دادِ آنها را از کفار بازستانده و آنها را تا زمانی که مایل است در جهنم عذاب کند. این شیوه از عذاب، دقیقاً بسان روش کفّار در ظلم به مظلومان است. وسعت فراگیر رحمت خداوند به دار دنیا اختصاص دارد اما در دنیای دیگر، رحمت خداوند به مؤمنان محدود است و مانع عذاب جاودانة کفّار در جهنّم نیست. | ||
Keywords | ||
رحمت خدا; عذاب اخروی; عذاب جهنّم; عذاب کفّار | ||
References | ||
قرآن کریم ابنعربی، محیالدین (1370)، فصوص الحکم، تهران: الزهرا. ابنکثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو (1419)، تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه، ج4. ابنماجه، محمد بن یزید قزوینی (بیتا)، سنن، بیروت: دارالفکر، ج2. اهوازى، حسین بن سعید (1402)، الزهد، بیجا: چاپ سید ابوالفضل حسینیان. ایزوتسو، توشیهیکو (1388)، مفاهیم اخلاقیـ دینی در قرآن، ترجمة فریدون بدرهای، تهران: فرزانروز. بخاری، محمد بن اسماعیل (1401)، الصحیح، بیروت: دارالفکر، ج3. همو (1409)، الأدب المفرد، بیروت: مؤسسة کتب الثقافیة. برقى، احمد بن محمد بن خالد (1371)، المحاسن، قم: دارالکتب الإسلامیه، ج 1و2. ترمذی، محمد بن عیسی (1403)، السنن، بیروت: دارالفکر، ج3. جعفری، محمدتقی (1352)، جبر و اختیار، قم: انتشارات دارالتبلیغ. رشید رضا، محمد (بیتا)، تفسیر القرآن الحکیم الشهیر بتفسیر المنار، بیروت: دارالمعرفة، ج8. ریچلز، جیمز (1387)، فلسفة اخلاق، ترجمة آرش اخگری، تهران: حکمت. زمخشری، محمود بن عمر (1407)، تفسیر الکشّاف، بیروت: دار الکتاب العربی، ج2. سیوطی، جلالالدین (1404)، المنثور فى تفسیر المأثور، قم: کتابخانة آیة الله مرعشى نجفى، ج3. صادقى تهرانى، محمّد (1365)، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، قم: فرهنگ اسلامی، ج 17و30. صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم (1368)، الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، قم: مکتبة المصطفوی، ج9. صفوی، کورش (1384)، فرهنگ توصیفی معناشناسی، تهران: فرهنگ معاصر. طباطبایى، سید محمدحسین (1417)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامى، 20ج. طبرى، ابو جعفر محمد بن جریر (1412)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، بیروت: دارالمعرفة، ج2. علیزمانی، امیرعباس (1381)، خدا، زبان و معنا، قم: انجمن معارف اسلامی ایران. عیاشى، محمد بن مسعود (1380)، تفسیر العیاشی، تهران: چاپخانة علمیة تهران، ج2. فضلالله، سید محمدحسین (1419)، تفسیر من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک. فلوطین (1366)، دورة آثار فلوطین، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی. فیض کاشانی، ملامحسن (بیتا)، علم الیقین فی اصول الدین، قم: انوار الهدی. کلینى، محمد بن یعقوب (1365)، الکافی، تهران: دارالکتب الإسلامیه، 5ج. مالک بن انس (1406)، الموّطأ، بیروت: دار احیاء التراث العربی، ج2. مجلسی، محمدتقی (1404)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: مؤسسة الوفاء، ج8. مصباح یزدی، محمدتقی (1405)، تعلیقة علی نهایة الحکمة، قم: مؤسسة در راه حقّ. | ||
Statistics Article View: 5,574 PDF Download: 1,502 |